Inleiding

Na geconfronteerd te zijn met aanzienlijke afschrijvingen op mijn Porsche’s (996 & 997) heb ik in september 2013 besloten het Porsche-verhaal af te sluiten en op zoek te gaan naar een auto die minimaal z’n waarde behoudt danwel meer geld waard wordt. Dan kom je al snel uit op een klassieker. Uit mijn jeugd kwamen herinneringen boven aan roemruchte Daimler SP250 (bij introductie in 1959 Daimler Dart genoemd). De jacht werd geopend.

Via een artikel in Autovisie kwam ik contact met Ab Hennekes uit Epe, dé goeroe op het gebied van Daimler SP250’s. Hij wist nog een LHD losse body te koop bij Bryan Purves in Engeland. Samen zijn we met de aanhanger deze body gaan ophalen. De rit werd natuurlijk gecombineerd aan een bezoek aan een tweetal te koop staande SP250’s; eentje in Wingham (Kent) en de andere een heel stuk verder weg, te weten in Leeds in midden Engeland. Veertien dagen later zijn we opnieuw naar Engeland getogen om in Devon een zwarte soortgenoot te bewonderen (in need of some cosmetics…) Foto’s bij advertenties danwel op websites beloven van alles, maar als je naast de auto staat wordt al gauw duidelijk dat deze behoorlijk kunnen bedriegen.

Na lang nadenken, wikken en wegen, heb ik uiteindelijk besloten een van de twee te koop aangeboden Daimlers in Leeds aan te schaffen. De keuze viel duidelijk op het hobby-project, te weten ‘het racertje’ met kenteken 567DYX. Voordeel van deze auto was dat ik hem helemaal naar mijn eigen smaak kon uitvoeren. Technisch was deze auto door de vorige eigenaar al helemaal beetgepakt (nieuwe remmen, gereviseerde motor, nieuwe voorophanging en last-but-not-least voorzien van een 5-versnellingsbak).

18 Oktober 2013 ben ik samen met Ab met een gehuurde bestelwagen en aanhangwagen via de boot vanuit Rotterdam naar Leeds getogen. Een bestelwagen was wel nodig, want ik kreeg er een vracht van losse onderdelen bij. Terug in Nederland kon de restauratie beginnen!

Plaats een reactie